پروژه - پایان نامه انجام شده در زمینه کنترل (شماره 4)
طراحی کنترل فعال نیرو برای سازه های ساختمانی و خودرو :
منظور از کنترل فعال نیرو طراحی نیروی کنترلی است که بتواند بر نامعینی های پارامتری سازه های ساختمانی و خودرو فائق آمده و بتواند آن را در مقابل اغتشاشات خارجی که باعث نوسانات گذرا در سیستم می شود پایدار سازد . کنترل فعال نیرو در مقابل المان هایی که به همین منظور در سازه ها تعبیه شده و وظیفه پایدارسازی آن را بر عهده دارند اطلاق می شود ، در این کنترل غیرفعال را خواهیم داشت .
در طراحی کنترل فعال نیرو برای سازه های ساختمانی با دو نوع طراحی مواجه خواهیم بود که به دلیل وجود دو مدل خطی و غیرخطی برای سیستم می باشد در حالت غیرخطی ترم هیسترزیس که یک عبارت شبه خطی می باشد در مدل سیستم ظاهر می شود که مانند عبارت تابع اشباع باعث آشفتگی و نوسان در سیستم می شود ، در این حالت راهکار ما طراحی یک کنترل غیرخطی خواهد بود که بتواند بر این مسئله غلبه کند . روش هایی که براین اساس می توان استفاده کرد همچون روش برمبنای مد لغزشی و بازگشت به عقب می باشند . در این حال چالش دومی که با آن روبرو خواهیم بود امکان چند درجه بودن برای سیستم سازه می باشد که آن را در حالت خطی تبدیل به یک مسئله LMI می کند و در حالت غیرخطی نیز نیاز به استفاده از سیستم کنترل تطبیقی در کنار کنترل غیرخطی است که بتواند نامعینی های پارامتری را در سیستم از بین ببرد .
مجموعه نیروهایی که بر یک سازه وارد می شوند میزان اغتشاش وارد شده به آن را در طول زمان تعیین می کند همانطور که مشخص است مهمترین نیرویی که می توان برای یک سازه در نظر گرفت انواع زلزله می باشند ، این نیرو به صورت یک اغتشاش به سیستم وارد می شود و وظیفه سیستم کنترل فعال اعمال نیرویی است که بتواند دامنه نوسانات را در این حالت کاهش دهد .